MAT 04 – The History of Marketing.

.

Many people often confuse marketing with advertising or vice versa. While both components are important they are very different. Let’s start off by reviewing the formal definitions of each:

  • Advertising: The paid, public, non-personal announcement of a persuasive message by an identified sponsor; the non-personal presentation or promotion by a firm of its products to its existing and potential customers.
  • Marketing: The systematic planning, implementation and control of a mix of business activities intended to bring together buyers and sellers for the mutually advantageous exchange or transfer of products.

Advertising is a single component of the marketing process. It’s the part that involves getting the word out concerning your business, product, or the services you are offering. It involves the process of developing strategies such as ad placement, frequency, etc. Advertising includes the placement of an ad in such mediums as newspapers, direct mail, billboards, television, radio, and of course the Internet. Advertising is the largest expense of most marketing plans, with public relations following in a close second and market research not falling far behind.

Ever since people have had something to sell, we’ve been marketing. But the effectiveness of those marketing methods have waxed and waned over thousands of years, and as consumers and their technologies advanced at a more and more rapid pace, marketers have had to change their game.

Take a look at the illustrated timeline below.

.

MAT 04 – La Història del Màrqueting.

.

Molta gent sovint confon els termes màrqueting i publicitat. Ambdós components són importants però diferents. Comencem revisant la definició formal de cada terme:

  • Publicitat: L’anunci pagat, públic i no personal d’un missatge persuassiu per part d’un patrocinador identificat; la presentació no personal o promoció d’un marca o dels seus productes als seus clients potencials.
  • Màrqueting: La sistemàtica planificació, implementació i control d’un conjunt d’activitats de negoci orientades a encollar compradors i venedors per a l’intercanvi  d’avantatges o transferència de productes.

La Publicitat és un  component més del procés de Màrqueting. És la part que involucra donar a conèixer el negoci, producte o servei que una marca ofereix. La Publicitat inclour la col·locació d’anuncis en diferents mitjans com els diaris, correu postal, pancartes publicitàries, televisió, ràdio, i per suposat Internet. La Publicitat suposa la despesa més gran dels plans de màrqueting, seguida de les relacions públiques i la reserca de mercats.

Des de sempre la gent ha tengut qualcom que vendre, així doncs des d’ençà hi ha màrqueting. Però l’efectivitat dels mètodes de màrqueting ha canviat  en milers d’anys, de la mateixa manera que els consumidors i les tecnologies; per això els mercaders han tengut que canviar les tàctiques de màrqueting constantment.

Pega una ullada a la línia de temps il·lustrada a continuació.

.


.

History & Evolution Timeline of Marketing.

.


.

Published by :

Pilar Caldentey Gomila.

.

Advertisements